Jak wybrać odpowiednią salę weselną? Gdzie zacząć szukać i na co zwrócić szczególną uwagę? Czego unikać i czym się sugerować? Tego wszystkiego a przynajmniej większości dowiesz się z poniższego wpisu. Czas na kolejny artykuł z cyklu "Przygotowania do ślubu i wesela".
"Ogłaszam Was mężem i żoną. Teraz możesz pocałować Pannę młodą". Po tych słowach następuje kolejna część tego najważniejszego momentu w Waszym życiu. Przynajmniej to był mój najważniejszy moment jak na razie 🙂 Teraz pójdzie już z górki i nie ma co się bać. A czas zacząć się bawić.
Jak wybrać salę weselną?
Jak wszyscy wiemy, po ślubnej ceremonii należy się przenieść na salę weselną. Ale zanim do tego dojdzie trzeba ją znaleźć 😉 Dobrze jest więc zacząć poszukiwania Waszej przyszłej sali weselnej relatywnie blisko miejsca Waszego ślubu. Przede wszystkim dlatego, że zmniejszy to czas dojazdu oraz koszt wynajmu autokaru dla gości niezmotoryzowanych. Oczywiście nie wolno się sugerować jedynie odległością do przejechania. Warto przeszukać najbliższą okolicę i rozeznać się w ofercie poszczególnych domów weselnych w regionie.
Poszukajcie też opinii w internecie na temat interesujących Was sal weselnych. Potrafią dużo powiedzieć na temat poszczególnych lokali a Wam, oszczędzą straconego czasu na dojazdach i nerwów przy rozmowach. W większości przypadków będą tam też umieszczone zdjęcia z innych wesel, więc już będziecie mieli jakieś wyobrażenie na jej temat.
Przy samym wyborze sali weselnej weźcie pod uwagę:
- odległość od kościoła,
- dostępność parkingu dla samochodów,
- ogólne warunki dojazdu.
Gdy już znajdziecie interesującą Was salę weselną, zwróćcie uwagę na jej wielkość. Ile miejsca, zajmuje strefa na posiłki a ile na tańce i swawole. Nikt nie przepada za zbytnią ciasnotą czy to przy stole, czy na parkiecie. Dobrze, jeśli sala jest klimatyzowana. Podniesie to komfort w trakcie zabawy w upalne bądź chłodne dni.
Czas się spotkać
Jeśli już znaleźliście interesującą Was salę weselną warto umówić się na spotkanie i sprawdzić dostępność terminu, w którym bierzecie ślub. Im wcześniej zaczniecie szukać sali weselnej, tym lepszy termin sobie ustalicie. Już w tym momencie należy przyjąć, że rezerwacje odbywają się z prawie dwu letnim wyprzedzeniem.
W trakcie spotkania oprócz ustalenia daty i wstępnej godziny należy podać przybliżoną liczbę gości. I co najważniejsze - przy podpisywaniu umowy wpiszcie minimalną ilość osób, jaką właściciel sali jest w stanie zaakceptować. Nie ma co ukrywać - zawsze będzie można "dokupić" kilka miejsc ekstra. Lepiej mieć taką opcję niż martwić się, że podpisaliśmy umowę na za dużą ilość osób i zobligowani będziemy zapłacić nawet za puste krzesła. Zapytajcie też, jak wygląda rozstawienie stołów i czy jest możliwość modyfikacji ich ustawienia, na takie jak Wam pasuje.
Ile zapłacimy za salę weselną?
Najczęściej kwota, jaką będziecie musieli zapłacić za wynajęcie sali weselnej, będzie liczona od ilości osób będących na weselu. Przy podpisywaniu umowy zorientujcie się również, ile będziecie musieli zapłacić za dzieci i jak to będzie rozliczane. Właściciel lub manager powinien udzielić Wam takiej informacji. Do kosztów wynajmu sali weselnej należy doliczyć wszystkie osoby związane z obsługą Waszego wesela np.: fotografa i orkiestrę.
Jeśli znaleźliście samą salę bez kucharza i obsługi gości, będziecie musieli doliczyć również koszta związane z ich wynajęciem. Na szczęście są to już rzadkie przypadki i większość sal weselnych ma własny personel.
Dodatkowe usługi na sali weselnej
Warto w trakcie spotkania dowiedzieć się co znajduje się jeszcze w ofercie oprócz "samej" sali weselnej. Prawdopodobnie będzie można zdecydować się na uzupełnienie oferty stołem wiejskim lub stołem z zimnymi przekąskami np. sushi. W przypadku zdecydowania się na wybranie takich dodatków na sali koszt ich będzie zazwyczaj niższy, niż jakbyście mieli szukać ich osobno.
Poza tym nie będziecie musieli już tracić czasu na zajmowanie się tym. Nie zmienia to faktu, że, tak czy inaczej, warto poszukać czy w okolicy nie ma dostępu do tego rodzaju usług. Wiadomo, cena cenie nie równa i czasem można znaleźć dokładnie to samo a w mniejszych pieniądzach. Pamiętajcie także o możliwości zorganizowania poprawin, które są zazwyczaj dodatkowo płatne.
Poza powyższymi sprawami musicie wiedzieć,y sala będzie ozdabiana przez właściciela, czy przez Was samych. W tym drugim przypadku możecie skorzystać z pomocy tej samej osoby, która będzie dbała o aranżację kwiatową ceremonii zaślubin. Również musicie się dowiedzieć, kto zajmie się sprzątaniem sali po weselu.
Fajnie, jeśli będziecie mieli dostęp do jakiegoś pokoju zamykanego na klucz. Będzie mógł on Wam posłużyć jako miejsce na prezenty lub części garderoby. Jeśli macie
w planie pokaz fajerwerków, lub lampionów powinniście to zgłosić w trakcie rozmowy. Wiążą się z tym dodatkowe obostrzenia związane z hałasem i zagrożeniami pożarowymi. Pamiętajcie, że właściciel musi wyrazić na taki spektakl zgodę.
Zaciekawiony wpisem? Jeśli tak to dołącz do mojego newslettera, aby zawsze być z nimi na bieżąco 🙂 Zaczekaj to jeszcze nie wszystko - dodatkowo otrzymasz DARMOWEGO e-booka pomagającego oszczędzać pieniądze 🙂
Alkohol i jedzenie
Kolejną sprawą, jaka powinna zostać poruszona na spotkaniu to alkohol. I ten mocniejszy i ten słabszy. Zazwyczaj to Wy odpowiadacie za jego zakup. Dobrze jest również, kiedy macie dostęp do zamykanego pomieszczenia - najlepiej chłodni - w którym bezpiecznie go przechowacie. Zdarza się, że będzie dostępny również mini bar. W takim wypadku i jego będziecie musieli zaopatrzyć. To samo dotyczy wiejskiego stołu i znajdującego się na nim bimbru weselnego. Czasem istnieje szansa, że właściciel sam zaopatrzy oba te miejsca.
Nie mniej ważną sprawą jest jedzenie. Należy poruszyć kwestie jego przechowywania i co się z nim będzie działo po samym weselu. Szkoda, aby zostało ono wyrzucone
z końcem zabawy i lepiej, żeby wyjaśnić tę kwestię już na samym początku. To samo odnosi się do ciast i tortów. Jeśli nie ma ich w ofercie sali, musicie poszukać własnej cukierni.
W momencie, w którym decydujecie się na dostarczenie ich przez osobę prywatną, wymagajcie od niej, aby miała odpowiednie dokumenty z sanepidu. Dla Was jest to gwarancja tego, że ciasta były przygotowywane w odpowiednich warunkach a Wam jak i gościom nie grożą potem problemy żołądkowe. Najczęściej ustalenie menu odbywa się około dwóch tygodni przed samym weselem.
Umowa o sale weselną
Wszystko, o czym rozmawialiście, powinno zostać wpisane do umowy. Przy jej podpisywaniu spodziewajcie się, że właściciel będzie oczekiwał drobnej zaliczki. Trzeba zwrócić uwagę na wszelkie zapisy związane z dostępnością sali i tego, na co się zdecydowaliście.
Zazwyczaj istnieje możliwość dokupienia dodatkowych usług już po podpisaniu umowy, więc nie musicie się teraz martwić, że czegoś zapomnieliście. Dobrze, jeśli w umowie jest rozpiska, w jakich odstępach czasu należy dokonywać wpłat na salę weselną i kiedy następuje rozliczenie całej uroczystości.
Jeśli jednak decydujecie się na wyprawienie wesela np.: w hotelu, a nie w "typowej" sali weselnej to część rzeczy z powyższych akapitów Wam odpada. Nie zmienia to faktu, że i w tym przypadku wszystkie wybrane przez Was usługi powinny się znaleźć w umowie. Pamiętajcie - każda kwota wpłacana przez Was na poczet sali weselnej powinna być potwierdzana odpowiednim rachunkiem.
Na co według Was warto jeszcze zwrócić uwagę poszukując sali weselnej? Dajcie znać w komentarzach 🙂
Powodzenia.
Linki do powiązanych artykułów
- Florystka czyli kilka słów o kwiatach na weselu
- Auto weselne - ze stylem i fasonem
- Zaproszenia ślubne i kilka słów o nich
- Znajdźmy nasze obrączki ślubne
- Czy kalendarz weselny jest nam potrzebny?
- Jak zaplanować budżet weselny?
- Fotograf ślubny i kamerzysta - jak ich wybrać?
- Orkiestra weselna czy może DJ?
- Ślub kościelny, cywilny czy konkordatowy?
- Jak zorganizować tani alkohol na wesele
Cześć! Mam na imię Jakub, ale wolę jak się mówi do mnie Kuba. Na co dzień pracuje na etacie (niezwiązanym z tematyką bloga), ale za to w nocy, gdy nikt nie patrzy - walczę ze złymi nawykami finansowymi oraz zmęczeniem, bo kto ma małe dziecko, ten wie, jakie to stawia przed nim wyzwania 😉 Dzięki temu nietypowemu hobby (mowa o finansach oczywiście 😉 ) zostałem bohaterem w naszym domu. Zresztą jak wiadomo - nie każdy heros musi nosić pelerynę 😉 Czytaj dalej
Mogą Cię zainteresować
Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.
Zostaw komentarz