przygotowania do ślubu i wesela młodzi wchodzą na sale weselna

Jak wybrać salę weselną?

autor
Brak komentarzy

Jak wybrać odpowiednią salę weselną? Gdzie zacząć szukać i na co zwrócić szczególną uwagę? Czego unikać i czym się sugerować? Tego wszystkiego
a przynajmniej większości dowiesz się z poniższego wpisu. Czas na kolejny artykuł z cyklu "Przygotowania do ślubu i wesela".

"Ogłaszam Was mężem i żoną. Teraz możesz pocałować Pannę młodą". Po tych słowach następuje kolejna część tego najważniejszego momentu w Waszym życiu. Przynajmniej to był mój najważniejszy moment jak na razie 🙂 Teraz pójdzie już z górki i nie ma co się bać. A czas zacząć się bawić.

Jak wybrać salę weselną?

Jak wszyscy wiemy po ślubnej ceremonii należy się przenieść na salę weselną. Ale zanim do tego dojdzie trzeba ją znaleźć 😉 Dobrze jest więc zacząć poszukiwania Waszej przyszłej sali weselnej relatywnie blisko miejsca Waszego ślubu. Przede wszystkim dlatego, że zmniejszy to czas dojazdu oraz koszt wynajmu autokaru dla gości nie zmotoryzowanych. Oczywiście nie wolno się sugerować jedynie odległością do przejechania. Warto przeszukać najbliższą okolicę i rozeznać się w ofercie poszczególnych domów weselnych w regionie. Poszukajcie też opinii w internecie na temat interesujących Was sal weselnych. Potrafią dużo powiedzieć na temat poszczególnych lokali a Wam oszczędzą straconego czasu na dojazdach i nerwów przy rozmowach. W większości przypadków będą tam też umieszczone zdjęcia z innych wesel, więc już będziecie mieli jakieś wyobrażenie na jej temat.

Przy samym wyborze sali weselnej weźcie pod uwagę:

  • odległość od kościoła,
  • dostępność parkingu dla samochodów, 
  • ogólne warunki dojazdu.

Gdy już znajdziecie interesującą Was salę weselną zwróćcie uwagę na jej wielkość. Ile miejsca zajmuje strefa na posiłki a ile na tańce i swawole. Nikt nie przepada za zbytnią ciasnotą czy to przy stole czy na parkiecie. Dobrze jeśli sala jest klimatyzowana. Podniesie to komfort w trakcie zabawy w upalne bądź chłodne dni.


Znajdź mnie w social mediach


Czas się spotkać

Jeśli już znaleźliście interesującą Was salę weselną warto umówić się na spotkanie
i sprawdzić dostępność terminu, w którym bierzecie ślub. Im wcześniej zaczniecie szukać sali weselnej tym lepszy termin sobie ustalicie. Już w tym momencie należy przyjąć, że rezerwacje odbywają się z prawie dwu letnim wyprzedzeniem.
W trakcie spotkania oprócz ustalenia daty i wstępnej godziny należy podać przybliżoną liczbę gości. I co najważniejsze - przy podpisywaniu umowy wpiszcie minimalną ilość osób jaką właściciel sali jest w stanie zaakceptować. Nie ma co ukrywać - zawsze będzie można "dokupić" kilka miejsc ekstra. Lepiej mieć taką opcje niż martwić się, że podpisaliśmy umowę na za dużą ilość osób i zobligowani będziemy zapłacić nawet za puste krzesła. Zapytajcie też jak wygląda rozstawienie stołów i czy jest możliwość modyfikacji ich ustawienia na takie jak Wam pasuje.

Ile zapłacimy za salę weselną?

Najczęściej kwota jaką będziecie musieli zapłacić za wynajęcie sali weselnej będzie liczona od ilości osób będących na weselu. Przy podpisywaniu umowy zorientujcie się również ile będziecie musieli zapłacić za dzieci i jak to będzie rozliczane. Właściciel lub manager powinien udzielić Wam takiej informacji. Do kosztów wynajmu sali weselnej należy doliczyć wszystkie osoby związane z obsługą Waszego wesela np.: fotografa i orkiestrę. Jeśli znaleźliście samą sale bez kucharza i obsługi gości, będziecie musieli doliczyć również koszta związane z ich wynajęciem. Na szczęście są to już rzadkie przypadki i większość sal weselnych ma własny personel.

Pięknie przystrojona sala weselna
A czy Wy już macie wybraną salę weselną? fot. Tae Fuller from Pexels

Dodatkowe usługi na sali weselnej

Warto w trakcie spotkania dowiedzieć się co znajduje się jeszcze w ofercie oprócz "samej" sali weselnej. Prawdopodobnie będzie można zdecydować się na uzupełnienie oferty stołem wiejskim lub stołem z zimnymi przekąskami np. sushi. W przypadku zdecydowania się na wybranie takich dodatków na sali koszt ich będzie zazwyczaj niższy niż jakbyście mieli szukać ich osobno. Po za tym nie będziecie musieli już tracić czasu na zajmowanie się tym. Nie zmienia to faktu, że tak czy inaczej warto poszukać czy w okolicy nie ma dostępu do tego rodzaju usług. Wiadomo cena cenie nie równa i czasem można znaleźć dokładnie to samo a w mniejszych pieniądzach. Pamiętajcie także o możliwości zorganizowania poprawin, które są zazwyczaj dodatkowo płatne.

Po za powyższymi sprawami musicie wiedzieć czy sala będzie ozdabiana przez właściciela czy przez Was samych. W tym drugim przypadku możecie skorzystać z pomocy tej samej osoby, która będzie dbała o aranżacje kwiatową ceremonii zaślubin. Również musicie się dowiedzieć kto zajmie się sprzątaniem sali po weselu. Fajnie jeśli będziecie mieli dostęp do jakiegoś pokoju zamykanego na klucz. Będzie mógł on Wam posłużyć jako miejsce na prezenty lub części garderoby. Jeśli macie w planie pokaz fajerwerków lub lampionów powinniście to zgłosić w trakcie rozmowy. Wiążą się z tym dodatkowe obostrzenia związane z hałasem i zagrożeniami pożarowymi. Pamiętajcie, że właściciel musi wyrazić na taki spektakl zgodę.


Ranking kont i lokat


Alkohol i jedzenie

Kolejną sprawą jaka powinna zostać poruszona na spotkaniu to alkohol. I ten mocniejszy
i ten słabszy. Zazwyczaj to Wy odpowiadacie za jego zakup. Dobrze jest również kiedy macie dostęp do zamykanego pomieszczenia - najlepiej chłodni - w którym bezpiecznie go przechowacie. Zdarza się, że będzie dostępny również mini bar. W takim wypadku i jego będziecie musieli zaopatrzyć. To samo dotyczy wiejskiego stołu
i znajdującego się na nim bimbru weselnego. Czasem istnieje szansa, że właściciel sam zaopatrzy oba te miejsca.

Nie mniej ważną sprawą jest jedzenie. Należy poruszyć kwestie jego przechowywania
i co się z nim będzie działo po samym weselu. Szkoda, aby zostało ono wyrzucone
z końcem zabawy i lepiej żeby wyjaśnić tą kwestię już na samym początku. To samo odnosi się do ciast i tortów. Jeśli nie ma ich w ofercie sali musicie poszukać własnej cukierni.

W momencie, w którym decydujecie się na dostarczenie ich przez osobę prywatną wymagajcie od niej, aby miała odpowiednie dokumenty z sanepidu. Dla Was jest to gwarancja tego, że ciasta były przygotowywane w odpowiednich warunkach a Wam jak
i gościom nie grożą potem problemy żołądkowe. Najczęściej ustalenie menu odbywa się około dwóch tygodni przed samym weselem.

Umowa

Wszystko o czym rozmawialiście powinno zostać wpisane do umowy. Przy jej podpisywaniu spodziewajcie się, że właściciel będzie oczekiwał drobnej zaliczki. Trzeba zwrócić uwagę na wszelkie zapisy związane z dostępnością sali i tego na co się zdecydowaliście. Zazwyczaj istnieje możliwość dokupienia dodatkowych usług już po podpisaniu umowy więc nie musicie się teraz martwić, że czegoś zapomnieliście. Dobrze jeśli w umowie jest rozpiska w jakich odstępach czasu należy dokonywać wpłat na sale weselną i kiedy następuje rozliczenie całej uroczystości.

Jeśli jednak decydujecie się na wyprawienie wesela np.: w hotelu a nie w "typowej" sali weselnej to część rzeczy z powyższych akapitów Wam odpada. Nie zmienia to faktu,
że i w tym przypadku wszystkie wybrane przez Was usługi powinny się znaleźć w umowie. Pamiętajcie - każda kwota wpłacana przez Was na poczet sali weselnej powinna być potwierdzana odpowiednim rachunkiem.

Na koniec tego wpisu nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Wam miłej zabawy do białego rana 🙂 

Powodzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.